miercuri, 22 august 2007

ce mari sunt preţurile mici

Business Standard face astăzi o "Analiză a zilei" intitulată "Reducerile de vară umflă buzunarele comercianţilor". Câtă dreptate au Oana Cosman şi Otilia Caloian. Nici măcar nu mai trebuie să citesc articolul.

De ce le dau dreptate? Pentru că în afară de a-şi "umple buzunarele", comercianţii nu prea fac altceva. Nu-şi bat capul cu noţiuni de tipul "calitate", "volum al vânzărilor", "fidelizarea consumatorului". Marketing-ul este greu chiar şi pentru cei care l-au inventat, darămite pentru comerciantul băştinaş care trage un tun de milioane lei noi pe care apoi îi aruncă pe maşini de super-lux sau penthouse-uri. Dezvoltarea afacerii pe termen mediu sau lung este o sintagmă fără conotaţii practice.

Cu foarte puţine excepţii, magazinele noastre vând colecţii care erau în vitrinele cu acelaşi nume din alte ţări în urmă cu un an sau doi. Ceea ce la ei se cheamă "end-of-season" la noi devine "tendinţă". Să fie tot o eroare de traducere, Jo?

Chiar dacă am vrea să cumpărăm lucruri de calitate la preţuri normale, nu prea avem alternativă. Magazinele din Statele Unite ale Americii nici măcar nu acceptă comenzi din România din cauza hacker-ilor. Nu-i condamn pe americani, mai ales după cazul TJ Maxx. Ne dăm singuri în cap.

Singura soluţie este să mai ieşim din când în când din ţară, eventual în lunile ianuarie-februarie şi iulie-august. Shopper-ii ştiu de ce :-)

Niciun comentariu: