sâmbătă, 31 mai 2008

Aurul negru al dimineţilor noastre

Încă o zi de festival, încă două filme interesante. Despre "Greatest Silence: Rape in the Congo" am scris deja, aşa că nu mai insist asupra lui.

Al doilea, însă, şi anume "Black Gold" îţi aminteşte de fiecare dimineaţă ori, după caz, după amiază. Îţi vorbeşte despre licoarea neagră şi dătătoare de energie.



De dimineaţă m-am trezit, am pregătit micul dejun, iar Răzvan mi-a făcut cafeaua. Am sorbit-o puţin câte puţin, aşa cum fac mereu. Am un cult al cafelei şi recunosc, nu beau decât Jacobs Kronung. Arareori deviez de la reţetă şi mai gust şi altceva, dar lichidul de suflet poartă acest brand.

Am plecat fără s-o termin şi primul impuls ar fi fost să arunc restul. Acum mă felicit că n-am făcut-o, m-aş fi simţit vinovată. Mai am şi acum o gură, dar n-o las.

Pentru 7 grame de cafea ai avea nevoie de 50 de boabe. Pentru fiecare trei dolari plătiţi de cumpărător, producătorul încasează doar... 3 cenţi. Unde se duc restul banilor? Simplu: 90% intră în conturile retailerilor, 7% în cele ale exportatorilor şi ale transportatorilor, iar restul - la fermieri. Calculul aici.

Cafeaua brută este de două tipuri: arabica şi robusta. Arborele de arabica creşte la altitudini înalte (1000 - 2000 m) şi are un conţinut scăzut de cofeină (0,8-1,4%). 70% din producţia mondială de cafea este arabica, iar aroma ei este uşor acidă, nota finală fiind cea de caramel. Este cultivată în America Centrală (Mexic, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, Panama), America de Sud (Venezuela, Columbia, Ecuador, Peru, Bolivia, Paraguay, Argentina), India, Africa de Est (Etiopia, Kenya, Tanzania, Zambia, Mozambic) şi în Papua Noua Guinee.

Robusta creşte la altitudini mai mici (0-700m) şi are un conţinut mare de cofeină (1,7-4%). Aroma sa este mult mai puternică, nota finală fiind una de lemn. Este cel mai des folosită în producerea cafelei instant. Zonele în care este cultivată sunt: Africa Centrală şi de Vest (Coasta de Fildeş, Camerun, Uganda, Angola, etc), Malaezia, Vietnam, Sri Lanka, Sumatra, Java, Brazilia şi India.

V-am trezit interesul? Intraţi aici, dar încercaţi să vedeţi şi filmul.

Niciun comentariu: